Blogi ja uutiset
Rekrytoinnin asiantuntijablogit
’Yrityskulttuuri’ on sana, jota viljellään jatkuvasti enemmän. Ihanan abstrakti käsite, josta on vaikea saada kiinni. Silti me kaikki tiedämme, että yrityskulttuurilla on merkitystä siinä, kun yritys pyrkii tavoitteisiinsa. Joillekin yrityksille yrityskulttuuri on selkeä suunta, toimintatapa arjessa, toisille se voi olla eettinen ohjenuora suhteessa toisiin ihmisiin, kolmansille jotain muuta.
Kaikessa, mitä yrityskulttuurista kirjoitetaan tai puhutaan, löytyy hyvin vahva asetelma ja sidos yrityksen, yrityskulttuurin sekä yrityksen työntekijöiden suhteen. Luonnollisestikin – ilman yhtä ei olisi toista. Rekrytointialalla toimivana konsulttina olen huomannut, että yrityskulttuuri ja ns. match yrityskulttuurin ja uusien työntekijöiden välillä otetaan entistä enemmän huomioon. Hienoa!
Vaan harvemminpa käsitellään sitä, kuinka kaksi eri organisaatiota matchaa keskenään. Tämä tapahtuu vain oikeastaan ainoastaan yrityskauppojen yhteydessä, vaan harvemmin huomioidaan, että yritysten ydintoimintojen ulkopuolisia asioita hoitaa usein joku kumppani – kuinka tärkeää silloin on, että yrityskulttuurit edes jossain muotoa kohtaavat? Etenkin silloin kun yhteistyö vaatii paljon enemmän vuorovaikutusta kuin vaikkapa sähkösopimuksen eettisyydelle nyökkääminen.
Me Rekrytointitallilla olemme historian aikana useasti pohtineet, että mitkä olisivat parhaita asiakkaita juuri meille. Hyvin usein keskustelu on johtanut parametreihin: tämän ja tämän kokoinen yritys henkilökunnaltaan, tämmöiset kasvuluvut jne. Toinen lähestymistapa on miettiä, mille yrityksille meistä olisi eniten hyötyä. Vaan nykyään väittäisin, että parametreilla ja lyhyen tähtäimen hyödyllä on vähemmän arvoa. Sen sijaan sillä on pidemmän päälle enemmän (rahallistakin) arvoa sekä meille että asiakkaillemme, että yrityskulttuurimme ovat edes jossain määrin samansuuntaiset.
Miksi? Siksi, että usein uusi mahdollinen työntekijä saa ensimmäisen kokemuksen asiakasyrityksestämme meidän kauttamme rekrytointiprosessin aikana. Jos tavoitteemme olisi keinolla millä hyvänsä saada nopeasti järjestettyä työsopimus, niin silloin ei toki yrityskulttuurillamme olisi merkitystä, mutta meidän tavoitteemme on:
No miten sitten kahden yrityskulttuurin voi sanoa matchaavan keskenään? Rehellisesti sanottuna emme objektiivisella varmuudella tiedä, mutta jokin intuitio meillä tästä on. Tuodaksemme jotain konkretiaa tähän abstraktiin aiheeseen, teimme maailman ensimmäisen Yrityskulttuurimatchausbotin! Voit testata, mitkä ovat meille tärkeitä aiheita kahden yrityksen yhteistyön välillä mutta myös sitä, miten meidän säälimätön botti näkee, kuinka nämä meille tärkeät aiheet on pisteytetty meidän ja sinun yrityksesi välillä. Ja kyllä, myönnetään, jos tuloksena on vähänkään korkea lukema, niin haluamme keskustella yhteistyöstä kanssanne.
YRITYSKULTTUURIMATCHAUSBOTTIIN TÄSTÄ
Julkaistu 25.10.2022
Rekrytointimarkkinoilla odottava tunnelma, me kerromme miksi.
Rekrytointimarkkinoilla odottava tunnelma
Vastuullisesta rekrytoinnista puhuttaessa käsitellään lähinnä ehdokkaiden tasapuolista kohtelua. Me viemme vastuullisen rekrytoinnin pidemmälle ja käsittelemme koko arvoketjua.
Meillä ihmisillä on monenlaisia psykologisia vinoumia. Nämä on hyvä tunnistaa rekrytoinnissa.
Matalasuhdanne antaa pitkäjänteisesti toimivalle yritykselle mahdollisuuksia.
Rekrytointitallin uutiskirjeessä: Markkinakatsaus, ilmoitushaun uusi tuleminen, ELY-yhteistyöllä rekrytointistrategia kuntoon, NBO - New Business Office