Toimialat

Rekrytointitalli & vähittäis­kauppa ja kulutus­tuotteet

Lisätiedot ja myynti: Mikko Kaikkonen Alan hakijat: Elina Liikka

Rekrytointi & headhunting vähittäis­kauppa- ja kulutus­tuotteiden markkinoilla

Vähittäis­kaupassa ja kulutus­tuotteissa on suhteellisesti hyvin iso määrä työvoimaa. Alalle on ominaista, että ns. suorittava työvoima on hyvin nopea­liikkeistä, usein vaihtuvaa ja muuttuviin työ­vuoroihin sidottuja. Tällöin usein vuokratyö­firmat auttavat yrityksiä tarvittavan työvoiman hallin­noinnissa ja koordinoinnissa.

Esimies- ja asiantuntija­tason henkilöstö on perinteisesti hyvin koulutettua ja tunnetuilla tuote­merkeillä on usein tilanne, että näitä hallinnoivat yritykset saavat paljon avoimia hakemuksia korkea­kouluista valmistuvilta osaajilta. Työvoiman liikkuvuuden dynamiikka nopeasti liikkuvien kuluttajatuotteiden (FMCG) ja kesto­kulutus­hyödykkeitä tarjoavien yritysten suhteen on sidoksissa talouden suhdanteisiin, sillä kesto­kulutus­hyödykkeiden kauppa saattaa olla hyvinkin herkkä suhdanteille.

Tutustu toimialoihin »

Vähittäis­kaupan ja kulutus­tuotteiden työ­markkinat

Vähittäis- ja kulutustuotealat ovat perinteisesti olleet yksiä työ­voima­valtaisimpia aloja Suomessa. Alat ovat myös hyvin heterogeenisia työroolien, työnantajien ja työvoiman suhteen. Viime vuosina kiihtynyt siirtymä kohti fyysisistä kauppa­paikoista verkkokauppaan on ollut yksi merkit­tävimmistä muutoksista yleisessä liike­toiminta­ympäristössä vähään aikaan.

Vähittäiskaupan murros

Vähittäis­kaupalla tarkoitetaan oikeastaan mitä vaan kuluttajakauppa, jossa kuluttaja ostaa fyysisen tuotteen. Arvion mukaan vähittäis­kauppa työllistää Suomessa 110-120.000 ihmistä.

Isoina trendeinä alalla:

  • Nopeasti liikkuvien hyödykkeiden (FMCG) kauppa­paikkojen automatisaatio
  • Keskittyminen isompiin yksiköihin sekä osittain siirtyminen verkko­tilauksiin ja kuljetus­palveluihin
  • Kesto­hyödykkeiden osalta siirtyminen verkkoon on vastaavasti ollut vielä isompi murros.
  • Palvelumuotoilu ja logistiikka ovat nousseet hyvin merkittäviksi tekijöiksi.

Kulutus­tuotteiden tuottajien markkinat

FMCG-puolella tuotteiden myynti vähittäiskaupan kautta on yhä ehdottomasti valtavirtaa. Orastavana trendinä kuitenkin on, että yritykset myyvät tehostuneiden logistiikka­markkinoiden ansiosta kuluttajille tuotteitansa, jos ei nyt aivan suoraan, niin ainakin vähempien välikäsien kautta.

Kestohyödykkeissä verkkotilausten määrä sen sijaan on vahvassa kasvussa ja ulkomaiden markkinat ovat usein verkko­tilauksissa liki yhtä lähellä kuin kotimaidenkin markkinat.

Rekrytoimme teille osaajan »

Rekrytointi­tallin ratkaisut

Rekrytointitallilla on monen­tyyppisiä ratkaisuja vähittäisk­aupan ja kulutus­tuotteiden alalla. Useimmiten olemme mukana esimies- tai asiantuntija­tason rekrytoinneissa, jolloin tyypillinen toimeksiantomme on ilmoitushaku tai ilmoitushaku, jota tuetaan headhuntin keinoin eli hybridihaku. Annamme 12 kuukauden rekrytointi­takuun rekrytointeihimme.

Alalla on myös varsin tyypillistä, että potentiaalisimmille kandidaateille tehdään soveltuvuus­arvio, jossa käytämme MPA-työkalua. Sen avulla voimme ottaa myös kantaa uuden henkilön istuvuuteen tiimissä sekä perehdytykseen. Tutustu tästä lisää palvelu­valikoimaamme ja hinnoitteluun.

Muun muassa näihin rooleihin olemme rekrytoineet osaajia

Myymälä­päällikkö, Brand Manager, IS Specialist, Inter­nationalization Manager, Myyntiedustaja, Tuotevastaava, Verkkokauppias

Suosituimmat palvelumme vähittäiskaupan ja kulutustuotteiden alalla

Headhunt
Ilmoitushaku
Soveltuvuusarviointi

Referenssimme

Olemme toteuttaneet rekrytointeja mm. seuraaville yrityksille: Ruohonjuuri, Imperial Brands

NBO & Rekrytointitalli

"Kumppani auttoi meitä säästämään aikaa ja kohdentamaan sen ydintoimintaamme"

Modernin ratkaisumyynnin kumppani NBO tarvitsi ketterää osaajaa rekrytointiin. Rekrytointitallin avulla NBO löysi puolessa vuodessa useita uusia B2B-myynnin asiantuntijoita 

Lue lisää »

Tilaa Rekrytointitallin uutiskirje

Soita