Toimialat
Rekrytointitalli & vähittäiskauppa ja kulutustuotteet
Lisätiedot ja myynti: Mikko Kaikkonen Alan hakijat: Elina Liikka
Lisätiedot ja myynti: Mikko Kaikkonen Alan hakijat: Elina Liikka
Vähittäiskaupassa ja kulutustuotteissa on suhteellisesti hyvin iso määrä työvoimaa. Alalle on ominaista, että ns. suorittava työvoima on hyvin nopealiikkeistä, usein vaihtuvaa ja muuttuviin työvuoroihin sidottuja. Tällöin usein vuokratyöfirmat auttavat yrityksiä tarvittavan työvoiman hallinnoinnissa ja koordinoinnissa.
Esimies- ja asiantuntijatason henkilöstö on perinteisesti hyvin koulutettua ja tunnetuilla tuotemerkeillä on usein tilanne, että näitä hallinnoivat yritykset saavat paljon avoimia hakemuksia korkeakouluista valmistuvilta osaajilta. Työvoiman liikkuvuuden dynamiikka nopeasti liikkuvien kuluttajatuotteiden (FMCG) ja kestokulutushyödykkeitä tarjoavien yritysten suhteen on sidoksissa talouden suhdanteisiin, sillä kestokulutushyödykkeiden kauppa saattaa olla hyvinkin herkkä suhdanteille.
Vähittäis- ja kulutustuotealat ovat perinteisesti olleet yksiä työvoimavaltaisimpia aloja Suomessa. Alat ovat myös hyvin heterogeenisia työroolien, työnantajien ja työvoiman suhteen. Viime vuosina kiihtynyt siirtymä kohti fyysisistä kauppapaikoista verkkokauppaan on ollut yksi merkittävimmistä muutoksista yleisessä liiketoimintaympäristössä vähään aikaan.
Vähittäiskaupalla tarkoitetaan oikeastaan mitä vaan kuluttajakauppa, jossa kuluttaja ostaa fyysisen tuotteen. Arvion mukaan vähittäiskauppa työllistää Suomessa 110-120.000 ihmistä.
Isoina trendeinä alalla:
FMCG-puolella tuotteiden myynti vähittäiskaupan kautta on yhä ehdottomasti valtavirtaa. Orastavana trendinä kuitenkin on, että yritykset myyvät tehostuneiden logistiikkamarkkinoiden ansiosta kuluttajille tuotteitansa, jos ei nyt aivan suoraan, niin ainakin vähempien välikäsien kautta.
Kestohyödykkeissä verkkotilausten määrä sen sijaan on vahvassa kasvussa ja ulkomaiden markkinat ovat usein verkkotilauksissa liki yhtä lähellä kuin kotimaidenkin markkinat.
Rekrytointitallilla on monentyyppisiä ratkaisuja vähittäiskaupan ja kulutustuotteiden alalla. Useimmiten olemme mukana esimies- tai asiantuntijatason rekrytoinneissa, jolloin tyypillinen toimeksiantomme on ilmoitushaku tai ilmoitushaku, jota tuetaan headhuntin keinoin eli hybridihaku. Annamme 12 kuukauden rekrytointitakuun rekrytointeihimme.
Alalla on myös varsin tyypillistä, että potentiaalisimmille kandidaateille tehdään soveltuvuusarvio, jossa käytämme MPA-työkalua. Sen avulla voimme ottaa myös kantaa uuden henkilön istuvuuteen tiimissä sekä perehdytykseen. Tutustu tästä lisää palveluvalikoimaamme ja hinnoitteluun.
Myymäläpäällikkö, Brand Manager, IS Specialist, Internationalization Manager, Myyntiedustaja, Tuotevastaava, Verkkokauppias
Headhunt
Ilmoitushaku
Soveltuvuusarviointi
Olemme toteuttaneet rekrytointeja mm. seuraaville yrityksille: Ruohonjuuri, Imperial Brands
Modernin ratkaisumyynnin kumppani NBO tarvitsi ketterää osaajaa rekrytointiin. Rekrytointitallin avulla NBO löysi puolessa vuodessa useita uusia B2B-myynnin asiantuntijoita