Toimialat
Rekrytointitalli & myynti & markkinointi
Lisätiedot ja myynti: Mikko Kaikkonen Myyntialan hakijat: Elina Liikka
Lisätiedot ja myynti: Mikko Kaikkonen Myyntialan hakijat: Elina Liikka
Myyjät tuovat rahat taloon. Siksi on olennaista, että myynnissä on aina a) motivoituneet ja b) osaavat henkilöt. Nämä kaksi elementtiä luovat sen pohjan, jota yritys lähtee ratkomaan miettiessään uuden henkilön palkkaamista.
Myynnin ominaisluonteen vuoksi työpaikan vaihtamisesta kiinnostuneita henkilöitä on markkinoilla verrattain paljon, isompi kysymys on se, onko tarjottu myyntirooli houkutteleva. Tarjotun työpaikan sekä työnantajan tunnettuuden mukaan rekrytointi voi olla joko ilmoitushakuun perustuvaa tai sitten headhunt-tyyppistä eli suorakontaktointia.
Myyjien rekrytoinnissa konsulttien käyttäminen on yleistä. Rekrytointitallin tavoitteena on aina ohjata sopiva osaaja asiakasyrityksemme pitkäaikaiseen palvelukseen.
Markkinoinnissa palveluita tarjoavien yritysten ja yritysten sisäisten markkinointiyksiköiden rekrytointi on kaksi aivan eri asiaa. Markkinointialan yritysten rekrytointi perustuu pitkälti verkostoihin (seniorit) tai harjoittelijajärjestelmään (juniorit). Yritysten sisäisen markkinointiyksikön rekrytointi perustuu taasen vahvasti ilmoitushakuun tai headhuntiin, joissa yrityksen usein käyttävät rekrytointikonsultteja.
Markkinointiala kokonaisuutena on hyvässä asemassa sen suhteen, että yleisesti työmarkkinoilla markkinointiuraa pidetään mielekkäänä työurana, jolloin esim. pysyvyydessä ei ole valtavia haasteita. Työvoiman tarjontaa alalla on suhteellisen paljon ja etenkin isoilla, tunnetuilla yritysbrändeillä on runsaudenpula osaavista työntekijöistä. Kuitenkin alan kiivastahtisuus luo asetelman, jossa parhaiden osaajien kärki on suhteellisen kapea.
Myyntiä ja markkinointia ei voi samalla tavalla pitää omina aloinaan kuin muita esittelemiämme toimialoja, mutta pidämme sitä niin tärkeänä ja kaikkiin aloihin liittyvänä, että käsittelemme sitä kuin omia toimialoja.
Myyntirooleja on hyvin, hyvin laaja kirjo ja itse myynnin määrittelykin vaihtelee jo oman aikakautensa trendin mukaan. Jako B2B- ja B2C-myynnin välillä on yleinen, mutta yksittäisen myyjän urapolkua ajatellen näissä molemmissa on paljon samoja elementtejä.
Myös myyntiala on muuttunut ja myyntiroolit pirstaloituneet digitalisaation sekä myös sosiaalisen median myötä. Yksittäisen B2B-myyjän työn menestyksekkään suorittamisen pystyy rakentamaan hyvin eri elementeistä kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten, saatikka kaksikymmentä. Samoin on lisääntynyt ajattelu, että myynti kuuluu olennaisena elementtinä muidenkin kuin itse myyntihenkilöiden työnkuvaan.
Kaikkien uusien myyntiä lisäävien ja tehostavien työkalujen kehittyessä on kuitenkin aina hyvä muistaa, että myyntityö on ihmisten kohtaamista. Siksi myyjille ja myyntijohtajille tulee jatkossakin olemaan kysyntää.
Trendeinä B2B-myynnissä ja markkinoinnissa viime vuosina ovat nostaneet päätään:
Myyjän urapolut ovat usein suhteellisen värikkäitä, sillä yksittäisen myyjän ”elinkaari” yrityksessä on erinäisistä syistä ennemmin joitain vuosia kuin esim. vuosikymmeniä. Myyjän onnistuminen työssään on usein myös vahvemmin kontekstisidonnaista kuin vaikkapa logistiikka-alan työntekijän. Markkinointiosaajien urapolku puolestaan on keskimäärin hieman vakiintuneempi.
Myyjän rekrytointia miettiessä käymme asiakaan kanssa usein aina ensin läpi sen, miksi yritys on kiinnostava uudelle myyntihenkilölle ja minkälaisia elementeistä koostuu sopivan / sopivien myyjien profiili ko. rooliin. Roolia voidaan muokata tämän keskustelun pohjalta. Lisäksi painotamme perehdytysprosessin onnistumista. Käyttämämme MPA-testi antaa hyödyllistä tietoa itse rekrytointipäätöksen lisäksi henkilön perehdytystä ja kehitystä suunniteltaessa.
Tyypillinen toimeksiantomme on ilmoitushaku tai ilmoitushaku, jota tuetaan headhuntin keinoin eli hybridihaku. Annamme 12 kuukauden rekrytointitakuun rekrytointeihimme.
Tutustu tästä lisää palveluvalikoimaamme ja hinnoitteluun.
Myyntipäällikkö, Myymäläpäällikkö, Asiakkuuspäällikkö, KAM, Markkinointipäällikkö, Digitaalisen markkinoinnin päällikkö, Markkinointiassistentti, Markkinointikoordinaattori, New Business Manager, Myyntiedustaja, Myynnin vauhdittaja, Keittiömyyjä, B2B-etäasiakaspäällikkö
Ilmoitushaku
Headhunt
Soveltuvuusarviointi
Olemme toteuttaneet myynnin ja markkinoinnin rekrytointeja muun muassa seuraaville yrityksille:
Wulff Oyj, Ruohonjuuri Oy, Sievi Hyvinvointitilat Oy, FinSoffat Oy, Imperial Brands Finland Oy, Remion Oy, Admincontrol Oy, Telko Oy, Aplicom Oy, Helpten Oy, HTH, NBO – New Business Office Oy, Mectalent Oy, Value Clinic Oy, Kuopion Saana, Salibandyliitto ry, Voyantic Oy
Modernin ratkaisumyynnin kumppani NBO tarvitsi ketterää osaajaa rekrytointiin. Rekrytointitallin avulla NBO löysi puolessa vuodessa useita uusia B2B-myynnin asiantuntijoita