Blogi ja uutiset

Rekrytointi ja peliteoria

Rekrytointitalli esittää: Maailman ensimmäinen yrityskulttuuri­matchausbotti

’Yrityskulttuuri’ on sana, jota viljellään jatkuvasti enemmän. Ihanan abstrakti käsite, josta on vaikea saada kiinni. Silti me kaikki tiedämme, että yrityskulttuurilla on merkitystä siinä, kun yritys pyrkii tavoitteisiinsa. Joillekin yrityksille yrityskulttuuri on selkeä suunta, toimintatapa arjessa, toisille se voi olla eettinen ohjenuora suhteessa toisiin ihmisiin, kolmansille jotain muuta.

Kaikessa, mitä yrityskulttuurista kirjoitetaan tai puhutaan, löytyy hyvin vahva asetelma ja sidos yrityksen, yrityskulttuurin sekä yrityksen työntekijöiden suhteen. Luonnollisestikin – ilman yhtä ei olisi toista. Rekrytointialalla toimivana konsulttina olen huomannut, että yrityskulttuuri ja ns. match yrityskulttuurin ja uusien työntekijöiden välillä otetaan entistä enemmän huomioon. Hienoa!

Vaan harvemminpa käsitellään sitä, kuinka kaksi eri organisaatiota matchaa keskenään. Tämä tapahtuu vain oikeastaan ainoastaan yrityskauppojen yhteydessä, vaan harvemmin huomioidaan, että yritysten ydintoimintojen ulkopuolisia asioita hoitaa usein joku kumppani – kuinka tärkeää silloin on, että yrityskulttuurit edes jossain muotoa kohtaavat? Etenkin silloin kun yhteistyö vaatii paljon enemmän vuorovaikutusta kuin vaikkapa sähkösopimuksen eettisyydelle nyökkääminen.

Me Rekrytointitallilla olemme historian aikana useasti pohtineet, että mitkä olisivat parhaita asiakkaita juuri meille. Hyvin usein keskustelu on johtanut parametreihin: tämän ja tämän kokoinen yritys henkilökunnaltaan, tämmöiset kasvuluvut jne. Toinen lähestymistapa on miettiä, mille yrityksille meistä olisi eniten hyötyä. Vaan nykyään väittäisin, että parametreilla ja lyhyen tähtäimen hyödyllä on vähemmän arvoa. Sen sijaan sillä on pidemmän päälle enemmän (rahallistakin) arvoa sekä meille että asiakkaillemme, että yrityskulttuurimme ovat edes jossain määrin samansuuntaiset.

Miksi? Siksi, että usein uusi mahdollinen työntekijä saa ensimmäisen kokemuksen asiakasyrityksestämme meidän kauttamme rekrytointiprosessin aikana. Jos tavoitteemme olisi keinolla millä hyvänsä saada nopeasti järjestettyä työsopimus, niin silloin ei toki yrityskulttuurillamme olisi merkitystä, mutta meidän tavoitteemme on:

  • Löytää niin hyvä match uuden työntekijän ja yrityksen välillä, että työsuhde kestää vuosia ja
  • Tehdä työmme niin hyvin, että suhteemme asiakasyritykseen on pitkä. Ja jotta suhde olisi pitkä, se vaatii ainakin jossain määrin samanlaista arvomaailmaa, jotta pystymme aidosti, selkä suorana, löytämään ne sopivimmat työntekijät vuodesta toiseen juuri tälle asiakkaalle.

No miten sitten kahden yrityskulttuurin voi sanoa matchaavan keskenään? Rehellisesti sanottuna emme objektiivisella varmuudella tiedä, mutta jokin intuitio meillä tästä on. Tuodaksemme jotain konkretiaa tähän abstraktiin aiheeseen, teimme maailman ensimmäisen Yrityskulttuurimatchausbotin! Voit testata, mitkä ovat meille tärkeitä aiheita kahden yrityksen yhteistyön välillä mutta myös sitä, miten meidän säälimätön botti näkee, kuinka nämä meille tärkeät aiheet on pisteytetty meidän ja sinun yrityksesi välillä. Ja kyllä, myönnetään, jos tuloksena on vähänkään korkea lukema, niin haluamme keskustella yhteistyöstä kanssanne.

YRITYSKULTTUURIMATCHAUSBOTTIIN TÄSTÄ

Tilaa Rekrytointitallin uutiskirje

Soita